Den Haag Centraal
Tegenwoordig maken 150.000 reizigers en 40.000 passanten dagelijks gebruik van station Den Haag Centraal. Verwacht wordt dat dit aantal zich in de komende tien jaar zal verdubbelen. Redenen hiervoor zijn een verbinding met het hogesnelheidsnetwerk tussen Amsterdam, Brussel en Parijs en de aansluiting op het lightrail netwerk Randstadrail. De nieuwe OV-terminal, als onderdeel van de openbare ruimte van het station district, was het belangrijkste element in deze stedelijke ontwikkeling. Het huidige station, in de jaren zeventig gebouwd te midden van de grootste concentratie kantoorgebouwen in de hofstad, is omgetoverd tot een hypermoderne multimodale vervoer terminal. Het resultaat is een geïntegreerd knooppunt waar al het openbaar vervoer van de stad samenkomt.
Het gebouw is licht en transparant en heeft, door zijn vierkante vorm, geen doodlopende paden en geen achterkant. Vanuit de centrale hal zijn de verschillende vormen van transport in één oogopslag zichtbaar en de combinatie van glazen dak en gevels zorgt voor een volmaakte transparantie. De 22 meter hoge, 120 meter lange en 96 meter brede terminal telt vier ingangen. Drie vanuit aangrenzende straten op de begane grond en één vanuit het bus- en tramplatform boven het spoor. De diagrid structuur van het glazen dak stabiliseert het rechthoekige volume van de hal. De luifel is samengesteld uit ruitvormige dakkoepels op een web van kruisende dakranden met geintegreerde belichting die zorgen voor een spectaculair schaduwspel dat doet denken aan een weelderige plantaan.
Oplevering | 2015 |
Opdrachtgever | ProRail |